Foundation System Intervention Method

Het fundament onder interventies die wél werken

Het doel van de opleiding Foundation System Intervention Method is om je te leren kijken naar taaksystemen als basis voor interventies die groot rendement opleveren.

De opleiding kan op zichzelf gevolgd worden of biedt een mooie opstap naar de lange opleiding Circle of Excellence level 1: Advanced System Intervention Method.

Tachles-Masterclass-Herman-Cornet

Foundation System Intervention Method

Het fundament onder interventies die wél werken

Het doel van de opleiding Foundation System Intervention Method is om je te leren kijken naar taaksystemen als basis voor interventies die groot rendement opleveren.

De opleiding kan op zichzelf gevolgd worden of biedt een mooie opstap naar de lange opleiding Circle of Excellence level 1: Advanced System Intervention Method.

Herken je je in een of meer van deze uitspraken?

  • Als professional of leider neem ik gemakkelijk te veel verantwoordelijkheid van het team op mijn schouders
  • Ik ben zoekend in hoe ik meer afstand krijg tot de teamdynamiek. Ik wil het minder persoonlijk maken voor mezelf en anderen
  • Als het lastig wordt ga ik mensen individueel aanspreken of coachen, ik zie dat dit te weinig effect heeft voor het team als geheel
  • Ik voel veel en neem de onderstroom gemakkelijk waar, maar hoe benoem ik dit in de juiste taal die het team in beweging brengt?
Online-Masterclass-Interventiekunde-Herman-Cornet
Event-Tachles-2021

De kundige interventionist

  • Je staat in je kracht en voelt je volledig bekwaam
  • Je begrijpt groepsdynamiek en kunt in rust en met vertrouwen interveniëren
  • Je kunt benoemen wat je waarneemt en maakt ook lastige zaken bespreekbaar
  • Dynamiek neem je niet persoonlijk. Je verliest geen energie aan het proces, maar blijft in je kracht

Klinkt aantrekkelijk? Een taaksysteem is een groep mensen met een gezamenlijke doel. Zodra we ons in taaksystemen organiseren zoals in een team, afdeling of organisatie als geheel, verandert er iets.

We zijn niet alleen meer een individu, maar we zijn lid van een taaksysteem.

We komen onbewust in een krachtenveld terecht dat van enorme invloed is op ons gedrag, onze gedachten en onze gevoelens.

We kunnen niet anders!

Begrijpen hoe dit krachtenveld werkt en ook jou beïnvloedt is de basis voor interventies die verschil maken.

Minder hard werken en meer energie

"Ik merk dat ik veel minder hard hoef te werken, zelf meer energie krijg en dat de sfeer in het team verandert." - Danielle

Waarom de meeste interventies het taaksysteem niet effectiever maken

Veel teamcoaches, HR professionals en leiders werken hard om meer resultaat uit samenwerking te krijgen. Helaas geeft dit lang niet altijd een duurzaam resultaat. In de praktijk zijn hiervoor 4 belangrijke valkuilen aan te wijzen:

  • De interventies zijn niet werkelijk gericht op het team als geheel, maar op de individuele leden
  • De interventies zijn te eenzijdig gericht op missie, visie, doelen, strategie, en bijvoorbeeld afspraken
  • De interventies zijn te eenzijdig gericht op relatie, gevoel, geschiedenis, of andere groepsdynamische ingangen
  • De begeleider is onbewust ingezogen geraakt in de teamdynamiek en heeft nog niet geleerd dit te herkennen en er mee te werken

Door in van deze valkuilen te stappen verandert er te weinig in het team zelf. Het harde werken geeft geen doorbraak in de resultaten. Gedrag waar iedereen last van heeft blijft maar terugkomen.

Goed te leren

Menselijke taaksystemen begrijpen is goed te leren. Het is een essentiële sleutel om vele malen effectiever te gaan handelen. Het krachtenveld in een team dat de resultaten beïnvloedt gedraagt zich volgens universele principes!

Als je deze principes kent en leert herkennen in de praktijk, heb je de basis om je interventies naadloos te laten aansluiten bij wat het team werkelijk laat groeien. Je vergroot je waarde voor het team met sprongen, omdat je ze werkelijk helpt autonomer samen te werken.

Wat moet je weten?

  • Hoe bovenstroom en onderstroom met elkaar verbonden zijn
  • Hoe je je aanpak zo opbouwt dat zowel de bovenstroom, als de onderstroom betrokken worden
  • Hoe menselijke systemen zich ontwikkelen: wat de kritieke voorwaarden zijn voor ontwikkeling en welke competenties voortbouwen op elkaar in elke ontwikkelfase
  • Hoe het systeem (team of ander samenwerkingsverband) jou als begeleider beïnvloedt
  • Hoe jij als begeleider hier gebruik van maakt om een doorbraak in stroperige processen te faciliteren
Online-Masterclass-Interventiekunde-met-Herman-Cornet

Ervaringen met deze opleiding

Meer informatie over deze opleiding

De doorlooptijd van de opleiding is ongeveer 3 maanden. Alle opleidingsdagen vinden plaats in Leusden of Hilversum, de Mastermindsessies zijn online en het coachgesprek wordt in overleg ingepland.

Wil je meer lezen over de opleiding? In de brochure vind je informatie over:

  • De inhoud van de opleidingsdagen
  • Je leeropbrengst
  • De doelgroep
  • Werkwijze en het programma
  • Praktische informatie
Contact-met-Tachles

Ervaringen met deze opleiding

2021-Tachles-event

Interesse? Plan je verkenningsgesprek

Heb je interesse en wil je samen verkennen of deze opleiding aansluit bij jouw beoogde ontwikkeling als interventionist?

Wil je weten wat jouw investering is?

Plan een vrijblijvend verkenningsgesprek en ontvang de informatie die jij nodig hebt.