Interveniëren met Impact

Als hárder werken niet de oplossing is

Je bent ervaren in het begeleiden van samenwerkingsprocessen in organisaties. Je bent teamcoach, leidinggevende, HR professional of consultant: kortom interventionist in taaksystemen. Het doel is steeds het taaksysteem te faciliteren in het ontwikkelen van de samenwerking en autonomie zodat met plezier de beste resultaten gehaald worden. Je hebt al veel geïnvesteerd in je eigen ontwikkeling en bent klaar om jouw expertise naar een hoger niveau te tillen. Van medior naar senior niveau. Je zoekt daarmee naar een perspectief dat jou helpt veel meer rendement uit je interventies te halen. Je wilt van maximale waarde zijn voor jouw opdrachtgevers of de organisatie waarin je werkt. Je weet dat harder werken hierin niet het antwoord is. Je bent daarin nieuwsgierig naar systeemdenken en systemisch kijken als perspectief om de dynamiek in een organisatie te doorgronden en functioneel te beïnvloeden.

Accreditatie-opleiding-Tachles

Waarin onderscheid de senior interventionist zicht van de medior?

Groepsdynamiek kunnen doorgronden en herkennen

Het is belangrijk dat je leert hoe taaksystemen zich bewegen. Deze beweging en ontwikkeling van taaksystemen kent een eigen logica en tempo. Hoe meer je die herkent en begrijpt, hoe zelfverzekerder, trefzekerder en rustiger je kunt interveniëren: ook als het spannend wordt.

Alleen contracten die echt verschil maken

Er is veel ervaring en expertise van taaksystemen nodig om alleen dát aanbod te doen waarvan je zeker weet dat het verschil gaat maken in de organisatie als geheel. ‘U vraagt wij draaien’ levert nooit die impact die de organisatie werkelijk verder helpt. De senior interventionist is zelf dusdanig autonoom dat het aanbod het taaksysteem werkelijk helpt te groeien in autonomie en effectiviteit. Of dat nu een individu, team, afdeling of organisatie als geheel is.

Jezelf als representant kunnen waarnemen

Een taaksysteem is iets anders dan een optelsom van de individuele leden. Als je jezelf leert waarnemen als representant van het systeem als geheel, ga je interventies doen die naadloos aansluiten bij de dynamiek van het systeem. Dit geldt overigens voor álle betrokkenen. Iedereen heeft deze informatie tot zijn beschikking. Het leren gebruiken van deze informatie is een belangrijke vaardigheid voor alle betrokkenen. Als interventionist geef je het voorbeeld en creëer je de ruimte voor alle leden om zichzelf als representant van het taaksysteem waar te nemen. Dit geeft een boost aan de effectiviteit in het taaksysteem.

Stevig referentiekader voor effectieve samenwerking

Het is belangrijk dat je effectieve samenwerking in de kiem herkent. Als de onderlinge verbinding tussen de leden groeit, groeit ook de effectiviteit in het behalen van de resultaten. Dit proces moet je herkennen om het verder te verstevigen met je interventies.

Een intensief leertraject

Als je besluit de leergang Interveniëren met Impact te volgen, stap je in een intensief leertraject. Opleidingsdagen, supervisie, intervisie en individuele coaching maken deel uit van het programma. Het resultaat is dat je met vertrouwen en ontspannen taaksystemen in ontwikkeling weet te krijgen waardoor het best mogelijke -gezamenlijke- resultaat gehaald wordt. Succesvol interveniëren vraagt van jou dat je bereid bent je persoonlijk leiderschap te nemen als basis voor leiderschap in samenwerking. Je fungeert hiermee als voorbeeld voor alle leden van het taaksysteem waarmee je werkt.

Anderen over deze opleiding

De opleiding

De opleiding Interveniëren met Impact is gecertificeerd door het ST!R. Wanneer de opleiding succesvol wordt afgerond, is het mogelijk om je als teamcoach aan te melden bij het register Erkende Teamcoaches van het ST!R.

NIP Psychologen kunnen 45 studiepunten ontvangen na deelname aan de opleiding.

Fundament onder de opleiding is het systeemdenken en systemisch kijken. We richten ons op het geheel (het team, afdeling of organisatie) en de patronen van gedrag. Veel minder op de afzonderlijke onderdelen (de individuen of sub teams). Wel koppelen we de psychologie van het individu aan die van het taaksysteem zodat individueel gedrag begrijpelijk wordt in de context van het taaksysteem als geheel.

Middels de 4 Interventiezones koppelen we bovenstroom en onderstroom dusdanig aan elkaar, dat ze in de praktijk het fundament vormen onder interventies met impact.

In de bovenstroom ligt de focus op doelen, resultaten en rollen. De onderstroom gaat over die onderliggende krachten die het lastig of juist gemakkelijk maken om met elkaar de doelen of resultaten te bereiken. Interactiepatronen, gevoelens, gedachtes, fysieke sensaties en de geschiedenis van een taaksysteem behoren tot het domein van de onderstroom: ze zijn bepalend voor de effectiviteit, maar zijn meestal onbesproken.

Je leert jezelf als instrument in te zetten om de onderstroom bespreekbaar te maken. Je bekwaamt je in het observeren van de – vaak lastig opmerkbare – patronen van de onderstroom. Je oefent met deze op een constructieve manier aan de orde te stellen en wordt vaardig in het doen van interventies. De beschikbare energie komt vrij en kan gericht worden op de doelstelling van het team, de afdeling of organisatie als geheel.

Alle (praktische) informatie over deze opleiding

4 Interventiezones

Je leert de 4 interventiezones effectief toepassen in de praktijk. Hiermee leer je in zowel de ‘bovenstroom’ als de ‘onderstroom’ welke interventies het grootste rendement opleveren. Je leert hierin:

  • Heldere kaders scheppen als basis voor eigenaarschap bij het taaksysteem.
  • Jezelf als instrument te gebruiken voor de beste interventies.
  • Ineffectieve interactiepatronen herkennen, benoemen en doorbreken.
  • Effectieve interactiepatronen aanreiken aan het taaksysteem.
Fases Taaksysteem ontwikkeling

Je leert hoe een taaksysteem zich ontwikkelt. Je leert welke competenties in elke fase de basis bieden voor ontwikkeling naar de volgende fase. Je leert bovendien hoe jij de ontwikkeling van die competenties faciliteert vanuit je professionele of leidersrol.

Systemisch kijken

Je leert diep in de onderstroom verkennen welke dynamieken spelen aansluitend bij de systemische principes. In de praktijk leer je daarmee vragen stellen die het taaksysteem helpen bij het doorgronden van de eigen interne dynamiek. Zonder een opstelling te doen, leer je wel de kracht van systemisch kijken gebruiken in je interventies.

Het effect is dat je met vertrouwen en rust -vanuit contact- weet welke interventies het taaksysteem in ontwikkeling helpen ten gunste van het beste gezamenlijke resultaat.

Deze opleiding is bedoeld voor ambitieuze en ervaren Teamcoaches, Organisatiecoaches, Agile en Lean coaches, HR professionals, en Leiders die werken in-, en met taaksystemen. Het doel is steeds om het hoogst mogelijke rendement uit samenwerking te faciliteren.

Je bent ervaren en je wil jouw expertise tot op senior niveau inzetten in de organisaties waarin of waarmee je werkt.

Je bent nieuwsgierig en reflecteert van nature graag op jezelf en processen die je waarneemt in taaksystemen. Instapniveau is HBO+ werk en denkniveau.

De opleiding is geaccrediteerd door het ST!R en voor A&O psychologen door het NIP voor 45 studiepunten.

Onderdelen programma
  • 4 Opleidingsmodules. Elke module duurt twee aaneengesloten dagen. De modules zijn om de 8 weken gepland
  • 3 Intervisie en oefensessies met een leerteam uit de opleiding
  • 4 Individuele coachsessies met de opleider vanuit Tachles
  • Individuele ondersteuning bij lastige situaties
  • Reader met alle theorie uit de opleiding ter naslag
  • 4 Online supervisiesessies tussen elke twee modules in, en na de laatste module
  • Optioneel: afsluitend assessment en eindwerkstuk
Module 1: Jij als instrument en spiegel van het systeem

De lerende opleidingsgroep krijgt vorm en is de basis om alle theoretische kaders direct zichtbaar te maken. Men ervaart direct in de praktijk hoe een systeem werkt en wat de invloed is van de groep in de eerste fase van ontwikkeling op ons als deelnemer. Onze ervaring is van groot belang voor een interventie met impact. Daarnaast werken we met de praktijk casuïstiek van alle deelnemers.

Theoretische kaders

  • Systeemdenken
  • 4 Interventiezones
  • Systeem ontwikkelfasen
  • Het lichaam als spiegel van de groep
  • Interventie techniek
Module 2: Interveniëren in het systeem

De focus ligt nu op de onderstroom en hoe deze zichtbaar en bespreekbaar te maken. We oefenen met de techniek om de groep te laten leren. Als een groep gaat zien wat het effect is van de interactiepatronen op het resultaat, ontstaat er ruimte voor ontwikkeling. Universele dynamieken in systemen krijgen steeds concreter vorm. We werken aan de hand van cases uit de praktijk en de dynamiek van de groep zelf.

Theoretische kaders

  • Snel oplossen óf investeren in een lerende groep
  • Universele communicatiepatronen rondom macht
  • Projectiemechanismen en overdrachtsfenomenen
  • Hanteren van onderhuidse spanning en frustratie
Module 3: Systemisch kijken - dieper in de onderstroom

De persoonlijke plek, de functionele plek, gedoe rondom ‘plek’ zorgt vaak voor disbalans in de organisatie. Het gaat ten koste van de resultaten. We zoomen in op de vier systemische principes en leren zien hoe effectief te interveniëren zónder perse een opstelling te maken.

Theoretische kaders

  • Systemische principes
  • Aangeboden plek en Functionele plek
Module 4: Integratie en verdieping

Tijdens de laatste module staat de integratie tussen Systeemdenken en de Systemische principes centraal. We verdiepen de vaardigheden in het interveniëren op basis van beide invalshoeken. De theorie krijgt meer betekenis door de opgedane ervaring in de praktijk en kan daar waar nodig verdiept en verbreed worden.

Intervisie in leerteams

Tijdens de eerste module verdeelt de groep zich in 2 leerteams. Tussen de modules door fungeren deze leerteams als veilige oefenplek en intervisieplatform.

Coachgesprekken met Tachles opleider

Gedurende het opleidingstraject worden 4 individuele coachgesprekken ingepland. Tijdens deze gesprekken wordt je door de opleider van de leergang gecoacht op persoonlijke thema’s zodat je in de praktijk jezelf stevig en met vertrouwen manifesteert in de rol van interventionist.

Parallel aan de individuele begeleiding van de deelnemers wordt de groep gefaciliteerd in de ontwikkeling als ‘lerende groep’. De groep is de plaats waar we systeemdenken direct in de praktijk van de groep toepassen. Hoe verder de groep in haar ontwikkeling groeit, hoe groter de leeropbrengst van de individuele deelnemer.

De verhouding theorie vs. toepassen is ongeveer 20% – 80%. We gebruiken de theorie in de groep, deze gaat daardoor direct leven en raakt stevig verankerd.

Het is mogelijk de leergang af te sluiten met een assessment. Wanneer je gebruik wil maken van dit aanbod vragen we je uiterlijk 8 weken na de laatste opleidingsdagen video opnames en een eindwerkstuk in te leveren bij de Tachles opleider. Nadat de opleider het materiaal geëvalueerd heeft, spreken jullie de inhoud van het werkstuk en de videofragmenten samen door tijdens een evaluatie gesprek.

Praktische informatie

Doorlooptijd opleiding: 8 maanden.
Plaats: Hilversum.

Interesse in deze opleiding? Weten wat jouw investering is? Vraag een gratis verkenningsgesprek aan en ontvang de informatie die jij nodig hebt.

Groep 5 2021

Interveniëren met Impact 5:
Module 1: 1 & 2 maart 2021
Module 2: 10 & 11 mei 2021
Module 3: 5 & 6 juli 2021
Module 4: 6 & 7 september 2021

Online Mastermindsessies voor supervisie en intervisievragen van 16:00 – 18:00 uur:
22 april 2021
17 juni 2021
23 september 2021
19 oktober 2021

 

Groep 6 2021

Interveniëren met Impact 6:
Module 1: 13 & 14 september 2021
Module 2: 8 & 9 november 2021
Module 3: 10 & 11 januari 2022
Module 4: 7 & 8 maart 2022

Online Mastermindsessies voor supervisie en intervisievragen van 20:00 – 22:00 uur:
14 oktober 2021
9 december 2021
10 februari 2022
5 april 2022

 

Groep 7 2021

Interveniëren met Impact 7:
Module 1: 13 & 14 december 2021
Module 2: 7 & 8 februari 2022
Module 3: 11 & 12 april 2022
Module 4: 13 & 14 juni 2022

Online Mastermindsessies voor supervisie en intervisievragen van 16:00 – 18:00 uur:
13 januari 2022
10 maart 2022
19 mei 2022
5 juli 2022 (van 15:00 – 17:00 uur)

Aanmeldingsformulier

Na ontvangst van het aanmeldformulier, wordt contact opgenomen voor een intakegesprek.