Wat is kenmerkend aan de opleiders binnen Tachles?
Voor iedereen die vanuit Tachles werkt, als opleider of als begeleider, geldt hetzelfde kenmerk en dat is: het deskundigheidslevel ligt hoog. Stuk voor stuk zijn we senioren in ons vak.
Daarnaast mag je van de opleiders verwachten dat ze echt goed zijn in opleiden. Zo zijn bijvoorbeeld Herman Cornet en Jobbeke de Jong niet alleen goede interventionisten in organisaties, ze hebben beiden jarenlange ervaring met het opleiden van groepen en weten wat er didactief nodig is om je op alle facetten te helpen ontwikkelen. Specifiek daarbij is dat ze expertise hebben in het systemische vak én het systeemdenken. Ze kunnen je dit van voor naar achter en weer terug uitleggen en je meenemen om je de leerervaring te geven die echt nodig is om jezelf op een hoger plan te brengen.
Als opleider word je evengoed getriggerd door alles wat er in een groep speelt. Je hebt je eigen thema’s als macht en onmacht, overdracht en tegenoverdracht. Allemaal dynamieken die ook de opleider meenemen en bij de opleider allerlei reacties triggeren. Een goede opleider moet zich kunnen reguleren bij dit soort reacties.
We streven ernaar om altijd naast de opleidingsgroep te staan en niet in een ouderrol of magiërrol terecht te komen. We willen heel helder vanuit onze functionele rol als opleider de groep begeleiden in een leerproces.